donderdag 9 februari 2012

Work da body


Maandag –en donderdagmiddag vaste prik ga ik met Pien naar de fysio, of op zijn Vlaams naar de Kiné. Het is een vast ritueel, waaraan ons Pien volledig is gewend. Wel zijn aan de autorit er naar toe richtlijnen verbonden. Pien moet in de autostoel achter mij zitten, eet een banaan en Bumba-cakeje en kletst de oren van mijn kop over haar schooldag. En we maken de afspraak dat Pien goed gaat meewerken. Bij aankomst doen we voor de deur de schoenen uit, dumpen een kilo zand in de plantenbak (lijkt inmiddels meer op een zandbak) en dan til ik Pien op en mag ze aanbellen en zelf de deur open doen. Vandaag stonden we voor het eerst na anderhalve week (hij was op vakantie) weer op de stoep en ik stond nog druk die kilo’s zand uit de sneeuwlaarzen te kloppen (min 10 graden lijkt me geen zandbak klimaat, maar goed). Ik kijk op en denk oh shit Pien kan zelf bij de bel….en oh dubbel shit hoe vaak heeft ze al gebeld!? De kinesist is gelukkig een vlotte vent en stelde me gerust dat het niet meer dan 10x moet zijn geweest. We zijn binnen en worden standaard begroet met een kusje voor Pien en een kusje voor mama. Zo gaat dat in het zuiden.  Soms speelt Pien hard-to-get, maar daar heeft de beste man mee leren leven. Eerst op de bank voor de shockwave therapie. De tikketik-machine. Een soort niersteenvergruizer, de stick geeft elektrische stootjes en probeert zo het inwendige litteken weefsel los te maken. Om Pien stil te laten liggen is uit voorzorg de kinder televisie aangezet, maar meestal werkt de houtgreep beter. De kinésist verbaast zich telkens weer over de hoeveelheid energie ons vrouwtje nog heeft na een lange schooldag. Zijn kinderen lagen vroeger voor pampus op de bank na een schooldag. Nou, dan heb je haar nog niet in het weekend gezien vriend. We vervolgen de therapie op de powerplate voor de verplichte rek –en strekoefeningen. En dan begint eigenlijk mama’s workout. Pien stuitert door het kleine kamertje, gevuld met 2 powerplates, en Pien  is overal behalve op de powerplate. Daar ligt die verrekte gele bal weer. “Mam we gaan bal gooien.” Nee eerst de oefeningen, dan ballen. Om Pien een beetje bij de les te houden tellen we in het Nederlands, Engels, Frans en Spaans. We gaan staan als een pelikaan, we dansen de mambo en ik dreig met het feit dat deze kamer ook hoeken heeft om in te staan, als ze niet meewerkt. Na een korte ‘in de hoek’-sessie krijg ik onze patiënt zover de oefeningen af te maken. Inmiddels ben ik helemaal doorgebibberd als we ter beloning en tevens afsluiting met de bal gaan overgooien en tsja dan krijg ik Pien niet meer mee naar huis…. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten