zondag 9 september 2012

Mooie borstjes


Pien is erg fanatiek en ambitieus. Ze wil altijd winnen, de beste zijn, de snelste zijn en vooral de langste zijn. Dat laatste is niet zo moeilijk als je zus een kop kleiner is. Dagelijks komt ze dicht tegen me aan staan en vraagt of ze al even lang is als mama. Natuurlijk zeg ik dat ze alweer gegroeid is en bijna even lang is. Ok, nog een halve meter te gaan, maar ach. Sinds enkele dagen heeft Pien een nieuw doel. Ze wil graag borstjes net als mama. Uiteraard uitgelegd dat het nog wel een paar jaar gaat duren, maar Pien denkt daar anders over. Zo zaten we laatst in het havenrestaurantje en Pien is klaar met eten. “Mam, ik heb mijn bord leeg, zijn mijn borstjes al gegroeid?” En wat zeg je dan tegen een meisje van vier, waar geen grammetje vet op zit…? ‘Eh nou Pientje, als we straks je pyjama aan doen, dan zal ik het eens goed bekijken….’ Sinds die dag staat ons Pien dagelijks te draaien voor de spiegel om haar borstjes te inspecteren en wij vertellen allemaal dat ze prachtige borstjes heeft en laten daarbij het formaat buiten beschouwing.
Haar voeten zijn overigens wel enorm gegroeid, maar liefst twee maten in twee maanden. Daar kwamen we pijnlijk achter op de eerste schooldag en de schoolschoenen weer aan moesten, na weken slippers en glittergympies. Dus afgelopen weekend toen manlief moest voetballen in Amsterdam, zijn we voor de wedstrijd de schoenwinkel ingedoken. De dames stonden lekkerbekkend voor de roze, glimmende schoenen. Helaas pindakaas, maar op school is alleen bruin, zwart of donkerblauw schoeisel toegestaan. Met frisse tegenzin een aantal degelijke laarzen gepast. Onze marketingmachine draaide op volle toeren: ‘Prachtig, super en vet cool!’ Uiteindelijk waren de meisjes zo gelukkig met hun nieuwe laarsjes, dat ze ze niet meer uit wilden doen. Even voor de beeldvorming: het was 30 graden en de meisjes waren gekleed in roze zomerjurkjes. En mams had natuurlijk geen sokken bij zich. Alle waarschuwingen ten spijt toch met blote voeten in de laarsjes naar de voetbal. En vervolgens gewapend met K3 bal meteen het veld op om te voetballen. En je begrijpt het al, even later komt Lotje geblesseerd aanstrompelen met blaren op haar hieltjes. Arme schat. En onze fanatieke Pien kregen we niet het veld af. Ze mocht zelfs nog even meedoen met de warming-up, maar toen de wedstrijd begon moest ze toch echt buiten de lijnen. Daar was mevrouwtje het echt niet mee eens. Dus moest onze hooligan zwaar tegensputterend het veld afgedragen worden. Dikke tranen en woorden als: “Het is niet eerlijk, ik wil ook met de mannen voetballen, ik ben groot genoeg en ik kan ook goed voetballen…” Ja schat, het is ook niet leuk, maar dit is mannenvoetbal, zelfs mama mag niet mee doen (gelukkig niet zeg;-). Snel wat lekkers halen in het clubhuis.
Na de voetbal terug naar de haven en wat een verrassing. Daar zitten opa en oma met vrienden in het restaurantje. Het is 20 uur en hun vermoeidheid is spontaan verdwenen. De dames pendelen tussen hun grootouders, havenvrienden en de speeltuin. Pien laat iedereen haar stoere laarzen zien en vertelt iedereen dat ze niet met de mannen mocht voetballen. En de dames krijgen het weer voor elkaar dat oma ze trakteert op een lekker ijsje. En dan is de koek op en deelt Pien mee: “Ik ga naar de boot, ik ga naar bed.”  Goed idee!
De volgende dag  is het zondag en we genieten van de mooie zomerdag op de boot. Uiteraard gaan de meiden lekker zwemmen. Het is een beetje rommelig aan boord, dus ik zoek naarstig naar de Dora-bikini’s. Lot heeft haar exemplaar al gevonden en doet em zelf aan. Even later moet ik haar bevrijden uit haar bovenstukje, waarmee ze volledig in de knoop zit. Haar broekje zit achterstevoren en lijkt meer op een string, dat laat ik voor het gemak even zitten, want Pien is in paniek. Haar bovenstukje is spoorloos. Ik stel voor dat ze lekker zonder gaat zwemmen, maar dat is geen optie: “Ja maar mam, ik heb borstjes, die moeten echt in een bikini.” Prima, dan mag je mama’s bikini aan. Zelden heb ik zo’n gelukkige en vooral trotse dochter gehad. Want met mama’s voorgevormde bikini had Pien ineens ‘echte’ borstjes. En na het zwemmen moest ze natuurlijk haar nieuwe laarzen aan, dus met deze fantastisch outfit hebben we een heerlijke zondag beleefd. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten