zondag 23 september 2012

Baby op bestelling


En het blijft een terugkerend thema. Na Pien wil nu ook Lot graag een baby. Ik vraag me af waar deze enorme voortplantingsdrang vandaan komt? Ze zijn vier jaar. En ik vraag me tevens af hoe een niet al te gedetailleerd doch verantwoord antwoord op hun vraag “Hoe kom ik aan zo’n baby?” te formuleren. Lotje begon er vanavond over. “Mam, ik wil ook graag een baby, hoe doe ik dat?” Eh nou, als je later groot bent en je vindt een jongen erg lief, dan gaan jullie trouwen en dan krijgen jullie samen een baby. Waarop Lot enigszins teleurgesteld vraagt: “Niet trouwen met een meisje dan?” Ik weet dat Lot na die klap van dat kleine ventje liever met meisjes trouwt en ik zeg: “Nee, alleen samen met een jongen kun je baby’s maken. “Ok, dan trouw ik met papa en dan noem ik mijn baby’s Maria en Siem.” Hartstikke leuk lieverd. Pien die al die tijd aanwezig was bij het gesprek had waarschijnlijk haar oren weer even uit staan en zegt: “Dus als ik later groot ben, dan trouw ik met jou mama en dan gaat papa voor mij een baby bestellen.” Ik moet mijn lachstuip onderdrukken, want aan de gezichten van de meiden te zien is dit een serieus gesprek en ik vertel mijn verhaal nogmaals. Geen idee of Pien er iets van meegekregen heeft want ze zegt het volgende: “Dus papa heeft een Pien en een Lotje besteld en die heeft hij zo in je buik gestopt. Ik wil later ook twee baby’s in mijn buik, een tweeling, net als ik en mijn zusje. En als ik dan groot ben krijg ik ook zo’n sneetje (lees: Keizersnee) en dan kan papa die kindjes er zo in stoppen…” Ok, mijn eerdere uitleg is niet geland en ik krijg ook niet meer de kans om er andere draai aan te geven, want de dames zijn druk in gesprek over de namen van hun toekomstige kroost.
Even later leg ik Pien in bed en daar komt haar kinderwens weer. “Mam, gaat papa later voor mij ook baby’s bestellen?” Ik vertel wederom het verhaal over een leuke jongen vinden, trouwen en voeg er aan toe dat ze elkaar dan een hele speciaal knuffel geven en dat er zo een kindje in de buik groeit. Ik dacht voeg er een spanend element aan toe dan krijg ik Pien wel op andere gedachten. Maar nee hoor, want Pien zegt heel blij: “Ik ben zo benieuwd welke baby’s papa voor mij gaat bestellen… Dan ga ik ze goed vasthouden, dan geef ik ze een snoepje en leg ik ze lekker voor de televisie, dat vinden ze vast leuk!”  I rest my case. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten