dinsdag 16 oktober 2012

Zoek de verschillen


Het eerste vriendenboekje is aangekomen. Logisch want de meisjes zijn tenslotte al vier jaar. Daarom leek het me wel grappig om de vragen samen met de dames in te vullen. Al doende worden de grote verschillen tussen Pien en Lot benadrukt. Maar één ding hebben ze gemeen. Een duidelijke mening en heldere ambities voor de toekomst. Zoek de verschillen:


Pien
Lotje
Lievelingskleur
Alle kleuren van de regenboog
Roze
Lievelingsdier
Tijger, dino, draak, haai
Vlinder en ons hondje
Ik hou niet van…
Kou, regen, viezigheid
Warm, dino’s, draken en heksen
Mijn hobby’s zijn
Dansen, zingen, zwemmen, rolschaatsen, voetballen, trampoline springen, fantaseren, verkleden, kletsen,
Dansen, zingen, zwemmen, insecten/wormen vangen, tuinieren, poetsen, kleuren, knutselen
Als ik later groot ben word ik
Zeemeermin, ballerina
Mama en Postman
Favoriete boek
De Kikker (Max Velthuijs)
Floddertje (Annie M.G. Schmidt)

Kortom, op hun geboortedatum en bruine ogen na, lijken ze voor geen meter op elkaar. Ook in het dagelijks gebruik kan ik nog wel wat opvallende verschillen noemen. Als Pien moet poepen doet zij dat graag alleen en zegt vrij bot: “Ga weg, deur dicht!!!” Lotje daarentegen, maakt er graag een gezellig momentje van en sleept het liefst de hele familie mee op de plee. Opvallend is wel dat beiden graag trots hun ‘grote boodschap’ laten zien en ook samen brainstormen over de naam van hun creatie: pindapoepje, chocopoepje, maispoepje, letterpoepje, etc.

Knuffel verschillen
Ook als het gaat om knuffelen en kusjes zien we grote verschillen. Lotje is een vrijkont pur sang. Geeft alles en iedereen kusjes en het liefst plat op de mond. Aandoenlijk is als Lot spontaan in je armen valt en vertelt hoe lief je bent. Voor het slapen gaan worden kusjes ook als tijdrekmechanisme gebruikt, waarbij ons mam toch wordt verwend met niet minder dan 60 kusjes.
Pien kan ook knuffelig zijn, maar wel als het haar uitkomt. Dan klimt ze even op schoot en krijg je een dikke knuffel, die voelt als een houtgreep. Of als ze in bed legt, dan slaat ze haar arm om je nek en trekt ze je met brute kracht dicht tegen haar aan. Ik wil natuurlijk geen spelbreker zijn, maar met de knuffelkracht van Pien moet ik soms naar adem snakken. Wel aandoenlijk is om Pien volledig te zien ontspannen als papa haar op haar rug kriebelt. Dan geeft ze zich helemaal over. Opvallend verschil met Lot. Pien geeft geen kusjes, maar de diva laat zich zoenen. Alhoewel daar gaat misschien verandering in komen. Onlangs had ze door hoe ze smakgeluiden kan produceren en zoende me op mijn wang, zoals grote mensen elkaar begroeten. Met ietwat beurse wangen heb ik deze klapzoensessie overleefd. En heel af en toe hebben de zusjes samen een romantisch momentje en kunnen ze elkaar innig omhelzen en kusjes geven.



Verschil van dag en nacht
En vannacht ben ik ook weer geattendeerd op een groot verschil. Ons Lotje kruipt ’s nachts geruisloos in ons bed, zonder dat je het door hebt, en slaapt verder zodra haar hoofd op mijn kussen land. Afgelopen nacht kwam ons Pien onverwachts binnen zetten. Gelukkig draagt ze een spalk en hoor je haar vanuit de verte al aan komen bonken. Vervolgens gaat de slaapkamerdeur met een grote zwaai open en bonkt tegen de muur. Pien springt met een grote plof in ons bed en begint te praten. Ook al vertel ik dat het 4 uur 's nachts is en we moeten slapen, is de spraakwaterval niet te stoppen. Pien moet haar verhaal kwijt over ‘feeën dit en feeën dat’. Als ik haar dringend vraag te gaan slapen krijg ik als antwoord: “Nee dat gaat echt niet, want mijn ogen gaan niet dicht.” Tegen alle principes in ga ik een warm melkje maken, want dat maakt haar vaak weer slaperig. En jahoor, na uurtje ontspant mevrouwtje en gaat rustig liggen. Ze strengelt haar benen heel innig om mijn benen heen en valt in slaap. Heerlijk zou je denken, maar aan haar rechterbeen zit die harde leren spalk en aan haar linkervoet zit haar nieuwe lakschoen, die ze zo mooi vindt…. Need I say more!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten