maandag 30 juli 2012

Even thuis


We zijn weer even thuis na onze bootvakantie. Het begon te regenen, dus ach dan kan ik mooi even een wasje doen. Lot was het er niet mee eens, maar Pien vindt het wel fijn om weer naar huis te gaan.
We zijn lekker aan het eten en zoals altijd moeten de dames tegelijkertijd plassen. Pien beneden en ik ga met Lot naar boven. Want plassen is plassen en dat kan niet wachten.  Lotje vindt al snel een dood nachtvlindertje in de badkamer. En onze dierenvriendin pakt em meteen op om aan iedereen te laten zien. Ik tover snel een zakje tevoorschijn, want dat ding valt al uit elkaar als je er naar kijkt. Papa en Pien zijn erg onder de indruk van de vondst. Lot krijgt een goed idee: “Ik ga er nog veel meer vangen, voor alle kindjes van de klas…” Pien heeft een beter idee: “Ik ga lekker taartjes meenemen voor alle kindjes…” Prima plannen dames, maar eerst bordjes leeg.

Dan komt opa’s verjaardag ter sprake. Zaterdag is het feest. Op de vraag of de meisjes nog leuke cadeau suggesties hebben voor opa, gaat Pien los: “Ik denk dat opa wel blij wordt als we leuke dingen kopen voor zijn feestje: taartjes, ballonnen, slingers, snoep, ijs, aardappels, broccoli, biefstuk, olifanten, konijnen, barbies….,etc” Na 10 minuten opnoemen wat ze ziet onderbreek ik Pien subtiel en opper dat opa misschien ook wel blij wordt van een mooie tekening. En hup daar komen pen en papier op tafel. En wat een verschil in creaties. Lot tekent uiterst zorgvuldig poppetjes en visjes, die ook nog ergens op lijken. Pien daarentegen gaat als een gek tekeer, kijkt niet eens naar haar blaadje en bedenkt daarna of er iets herkenbaars uit haar gekras is op te maken. Met een beetje pech vraagt ze ons wat ze getekend heeft… Uiteraard vertellen we dat het erg mooi vinden. Lotje is het daar standaard niet mee eens en zegt betweterig: "Ik vind kraskras niet mooi, Pien moet netjes tekenen". Waarop Pien teleurgesteld reageert: "Oh nee Lotje vindt mijn tekening niet mooi." Uiteraard vertellen wij dat de tekening prachtig is en vertellen Lotje dat iedereen zijn eigen stijl heeft. Het is allemaal kunst en dat moet je leren waarderen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten