vrijdag 20 juli 2012

Alle hens aan dek


Vrijdagochtend sta ik bij mijn ouders voor de deur om de dames op te halen. Ik kijk door het raam en zie twee blote meisjes. Ok, feels like home. Mijn moeder probeert uit te leggen, waarom ze niet zijn aangekleed. Geen zorgen mams, ze zijn vast aan het zwemmen… Met pijn en moeite krijg ik de dames in de kleren. Ik gooi alles in de strijd: we gaan naar de boot, we gaan varen, vrienden komen en daar kan je echt zwemmen. En de dealmaker: Havenmeester Kees mist jullie enorm. En jahoor bij aankomst zien we de havenmeester al staan. De meisjes rennen enthousiast zijn naam roepend op hem af. En wat zegt  die lieve Kees: “Waar waren jullie nou? Ik heb jullie zo gemist!” Nog wat knuffels, high fives en een goed gesprek  over de logeerpartij bij oma en dan richting boot. Daar zitten onze vrienden al te wachten. Wat een feest. De zon schijnt, trossen los.

Het is de eerste zonnige dag sinds tijden, dus er moet gezwommen worden. Mijn grote teen schoot in de kramp toen hij het water raakte. Ik hou van koud zegt Lot en daalt de zwemtrap af en zwemt vrolijk rond. Pien is een koukleum en heeft er meer moeite mee. Ze staat op de zwemtrap moed te verzamelen. Voorzichtig nog een treetje lager en oeps. Pien glijdt uit en valt met een plons in het water. Dikke tranen van de schrik. De tranen zijn snel weg als we vertellen hoe trots we zijn dat ze helemaal koppie onder is gegaan, als eerste! En dat laatste doet ’t em, want Pien is een ambitieus vrouwtje. Wil altijd winnen en de eerste, snelste en langste zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten