dinsdag 10 juli 2012

Regenprogramma


Na een week regen lijkt het weer nog steeds nergens op. Manlief checkt elk uur de weerberichten om een droog moment te vinden om naar de boot te gaan. Kansloos. Pien kwam vanochtend al met haar wanten aan uit bed zetten. Die wanten zaten trouwens aan een koordje. Vervolgens moest die oliebol plassen en pist natuurlijk over het koordje heen. Pien in de stress. Dus koordje eraf geknipt, problem solved. 


Het regent zo hard dat zelfs de hond weigert een stap buiten de deur te zetten… , maar ondanks dat vermaken de meisjes zich best goed. Pientje Ritsma stapt ’s ochtends vanuit haar bed in haar rolschaatsen en kan er geen genoeg van krijgen. Lot is wat minder fanatiek, maar houdt Pien met de driewieler prima bij. Als Pien moe wordt neemt Lot haar op sleeptouw en scheuren zo samen door het huis. Tussendoor knippen, knutselen en tekenen. En natuurlijk aan de slag met het volgende verjaardagscadeau. Die leuke tas versieren met bijgeleverde glitterstift, applicaties en glitters. Pien gaat er echt voor zitten. Pakt de schaar en knipt vervolgens bijgeleverde sjabloontjes aan gort. Pakt vervolgens de glitterpen en drukt die in een keer leeg op die tas. Doet hetzelfde met de lijm en zegt: “Zo dat is mooi, ik ga rolschaatsen…” Lot gaat heel precies te werk met de glitterstift, maar het duurt wel lang allemaal.  Eerst moet mama plaatjes uitknippen, deze overtrekken op de stof en vervolgens de stof uitknippen. Dan kan Lot ook lekker lijmen. Manlief komt langs en zegt opbeurend: “Waar ben je aan begonnen…?” Hij kijkt op de doos en deelt mee dat het geschikt is voor kids vanaf 6 jaar. Dat verklaart een boel. Lot is erg tevreden over het resultaat, dus na al deze concentratie is het tijd voor actie. Daar is Pien ook wel voor te porren. Dus gooien we voor de 25e keer alle kussens van de bank. Dan kijken we wat kinder tv. Erg educatief soms en ideaal voor de uitbreiding van de woordenschat. Zo kwam Lot tijdens het avondmaal scherp uit de hoek: “Pap, als je je bord niet leeg eet, zet ik je het betaald..!” Nu komt Lot wel vaker met opvoedkundige teksten door, maar hiervan schoten we wel in de lach. Meestal is Pien de pineut als Lot de mama uithangt: “Pien als je niet luistert, ga je maar in de hoek staan.” Of: “Niet zo luid praten, dan krijg ik echt pijn aan mijn oren.“  of: “Je moet wel je bord leeg eten, anders wordt je niet groot en sterk…” Dat laatste grijpt Pien vaak aan om voor de 100e keer te vertellen: “Ik ben de grootste, dus ik kan dit of dat beter….” Ja Pien, we weten dat je langer bent, maar jullie zijn even groot, allebei 4 jaar. Dan gooit Pien het over een andere boeg: “Ik eet geen saus, want dan krijg ik dikke billen, saus is niet goed voor mij….Lotje eet wel saus, dan krijgt Lotje dikke billen.” Zo, iedereen zijn zegje gedaan, wat dachten jullie ervan om te gaan eten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten