zondag 22 september 2013

Herrie in de keuken

De herfst is begonnen, dus de hoogste tijd voor een stamppotje. Natuurlijk weet ik wel dat ons Pien niet zo dol is op stamppot of welke vorm van eenpansgerecht dan ook. Alle elementen van een maaltijd moeten immers los van elkaar geserveerd worden. 

En ach het is zondag, daarom zelf aardappelpuree gemaakt. De zak aardappels ligt nog niet op het aanrecht of de dames staan alweer klaar om me te helpen. Tot voor kort was Pien daar niet voor te porren, maar ze heeft nu ook de smaak te pakken. De dames settelen zich bovenop het aanrecht en gooien aardappels in het vergiet, roeren in pannen en draaien gehaktballen. Ondertussen ben ik druk bezig de schade te beperken…  En vraag me af of wij de enigen zijn met voetafdrukken op het keukenblad.

 


Inmiddels heb ik ze aardig gedrild en bij het woord ‘spetteralarm’ gaan ze braaf van het aanrecht af, zodat ik rustig de spekjes kan bakken. Al het eten staat min of meer klaar en ik probeer het zo te timen dat we precies in de rust van Ajax kunnen eten. Dan kan ik snel nog even een wasje in de machine gooien. Maar dan hoor ik een hoop herrie in de keuken. De meisjes hebben een gevecht met de aardappelstamper. Ze willen beiden stampen, dus als een professionele scheidsrechter zorg ik dat beiden evenveel stamptijd krijgen. Ik bedank de dames hartelijk voor hun hulp in de keuken en ga op zoek naar de vloer die ergens onder de aardappelpuree ligt. Ik leg alvast Lots eigengedraaide ieniemienie-gehaktballetjes op de bordjes voor kids. Het idee was om ze even te laten afkoelen, maar ik knipper met mijn ogen en zie twee vrouwtjes wederom boven op het aanrecht en de ballen zijn foetsie.


Dan gaan we eindelijk aan tafel. Ook al is Pien geen andijvie fan, proeven moet. Als alternatief ligt er een pond wortelen en een klein prakje op haar bord. Ze kijkt ernaar en zegt hoopvol. “Mam, andijvie smaakt toch net als sushi?!” Keep on dreaming baby… Maar even later eet ze wonderwel braaf de andijvie op. Geen idee of ze het werkelijk geproefd heeft, want er zat een dubbele hoeveelheid appelmoes over….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten