maandag 9 november 2015

Orthodontist

Vandaag staat er voor Lot een bezoek aan de orthodontist op de planning. Tsja, ze is pas zeven jaar, maar de tandarts heeft ons gestuurd. Lot's mondje is te klein voor al die enorme grote-mensen-tanden die nog moeten komen. Om precies te zijn is er 1mm ruimte over voor een hoektand. Nu heb ik geen aanleg voor wiskunde, maar begrijp dat er serieus ruimtegebrek is.

Ons Lot ziet het als een gezellig uitstapje. In de wachtkamer ontdek ik dat Lot haar legging heeft uitgedaan. Normaal gezien staat ze bij thuiskomst uit school binnen twee minuten in haar ondergoed, dus het valt nog mee. Desondanks ziet er niet zo charming uit op de tandartsstoel. De assistente maakt wat röntgenfoto's en de ortho werpt een blik in haar mond.



We gaan naar zijn kantoor voor de uitkomst van deze inspectie. De foto van Lots gebit staat op het scherm en de ortho wijst naar de tanden, die voor het oog nog niet zichtbaar zijn. Duidelijk geval van ruimtegebrek. De ortho adviseert daarom 4 tandjes preventief te trekken. Wat?!  Ik moet even aan Pien denken, die laatst onder narcose is gegaan om twee kiezen te trekken en 6 gaatjes te vullen... De ortho ziet de twijfel in mijn blik en besluit wat plaatjes te laten zien uit zijn grote boek en zegt erbij: "En zo gaat het eruit zien als je het niet doet!" I get the picture en leg kalmpjes uit dat ik volledig achter zijn advies sta, maar me afvraag of dit onder narcose moet geschieden. "Nee joh, gewoon even een afspraakje bij de tandarts maken..." Ok pff.

Ik maak even een foto van het verfomfaaide gebit en leg uit dat ik straks een overhoring krijg van mijn man, als ik vertel dat zijn dochter straks een paar tanden kwijt is. Gelukkig ziet de ortho de humor er wel van in. Lot kijkt nog steeds naar lelijke tandenplaatje en deelt mee dat ze dat niet wil. "Nee schat, wij ook niet, maar we gaan er wat aan doen." En Lot denkt al aan het volgende uitstapje: "Ga ik dan ook een dagje naar het ziekenhuis, net als Pien...?" Maar ik moet haar teleurstellen en zeg dat ze gewoon naar de tandarts gaat.

Bij thuiskomst rukt Lot de telefoon uit mijn handen en rent naar papa om een korte en krachtige samenvatting van ons bezoek te geven. "Ja pap, er moeten 4 tanden uit, anders krijg ik zo'n lelijke mond!!"



Geen opmerkingen:

Een reactie posten