zaterdag 13 september 2014

Dankbaar

We komen thuis van twee keer een uur rijden en twee keer 20 minuten hockey. De meisjes hebben kansloos verloren met 9-1. Lot is de enige van het team, die een volledige wedstrijd heeft gespeeld, omdat de anderen moe waren, geen zin hadden of geblesseerd waren. Best vermoeiend, zeker als je bedenkt dat ze er fanatiek tegen aan gaat. Na het eindsignaal is Lot ontroostbaar en huilt dikke tranen: “We gaan noohooit winnen….” 


Het enige wat Lot in dit soort gevallen opbeurt is ‘moodfood’. En in noodgevallen, zoals vandaag, mag ze haar eigen eiersalade maken. Zo kikkert mevrouwtje langzaam op. Pien vindt het niet te bikken, daarom nog een home-made groentesoepje om het feest compleet te maken. Ondertussen belt manlief om te vertellen dat hij later thuis is, omdat er een weg is afgesloten. Ik zeg ongemerkt “Jezus”, het floepte er gewoon uit. Dit is onbedoeld een startsein voor Pien: “Jezus is het kindje van God ennuh we mogen God wel heel erg dankbaar zijn, want hij heeft er voor gezorgd dat alle planten er zijn…” 

Nog voor ik hiervan ben bekomen gooit ze er nog een ‘in-de- naam-van-de-vadertje’ uit, inclusief het heilige kruis en zegt: “Ja, zo kan ik even praten met God… en kan ik hem gewoon even vertellen dat ik dankbaar ben voor alles wat hij heeft gemaakt.” Lot heeft blijkbaar een minder roomse juf, maar kletst gewoon lekker mee en zegt: “Ja, we moeten God echt heel dankbaar zijn, want hij heeft de snoepjes en de supermarkten gemaakt.” En Pien begint daardoor ook de smaak te pakken te krijgen en vindt dat we Hem ook dankbaar moeten zijn voor de knutselspulletjes, de strijkkralen, de barbies, etc.... “ 

En ik kijk verbaasd naar twee biddende meisjes die tegen elkaar opbieden en honderden dingen noemen waarvoor ze allemaal dankbaar zijn… Het is een volledige waslijst inclusief hond, paps en mams. En ik ben eigenlijk wel heel dankbaar voor mijn dankbare dochters…. Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten