donderdag 30 augustus 2012

'Educatieve' vakantie


Weer thuis na weer een paar heerlijke dagen op de boot. Ok, het is niet meer hoogzomer, maar met een vestje goed te doen. De meisjes zijn er heilig van overtuigd dat het winter is. “Mam, de zon is weg, is het nu winter?” Nee lieverd, er is een wolkje voor de zon, maar het is nog steeds zomer. Of: “Mam, het is wat frisjes, is nu de winter gekomen?” Nee schatje, het is nog steeds zomer, maar de zomer heeft soms wat koudere dagen… Enfin, tegen heug en meug krijg ik mijn blootlopers in een vestje.

Vandaag moesten we naar huis voor de eerste kennismaking op school. Uiteraard kwam havenmeester Kees gedag zeggen: “Mag ik met jullie mee naar school?” Pien en Lot lachend in koor: “Neeee!!!” Ja, maar ik vind het ook zo leuk, mag ik mee.” Pien: “Nee, dat is niet voor grote mensen.” Kees doet nog een laatst poging. En Pien maakt het voor eens en altijd duidelijk: “Nee, onze school is niet voor Keesen!” We nemen afscheid met dikke knuffels en ‘high fives.’ We komen een paar uur later in ons nieuwe klasje en zien de nieuwe juf. En we sporen de meisjes aan de juf een handje te geven. Tevergeefs, want de brave Vlaamse juf van middelbare leeftijd wordt getrakteerd op tweemaal een ‘high five’ van de dames. Ik mompel nog iets in de trend van ‘sorry juf, we zijn net terug van vakantie, veel high fives uitgedeeld in de haven… En bedenk me dat ik straks misschien nog wel veel meer uit te leggen heb. Zo waren de meisjes enkele dagen geleden op de boot aan het spelen met wat bekers en hoorde het volgende: “Zal ik voor jou een lekkere ‘Bloody Mary’ maken, of heb je liever een ‘Baco’tje’? Toen dacht ik wel, maar goed dat de vakantie bijna ten einde is…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten